Onderwerp | Beschrijving van het risico | Beheersmaatregel | Bedrag impact (€) | Kans in % | Bedrag x kans (€) |
---|---|---|---|---|---|
Algemene uitkering | Het risico is dat de inkomsten uit het Gemeentefonds in negatieve zin afwijken van het bedrag dat in de begroting is geraamd. Dit kan komen door wijzingen vanuit het Rijk. Denk hierbij aan de herijking van het Gemeentefonds m.i.v. 2023. Het gaat vaak om aanzienlijke bedragen. | De ontwikkelingen op de voet volgen en de circulaires tijdig verwerken in de begroting. | 250.000 | 75% | 187.500 |
BUIG, WSW en re-integratie | Het budget Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorzieningen Gemeenten (BUIG) en het budget voor re-integratie en WSW vanuit de integratie sociaal domein zouden ontoereikend kunnen zijn. Het financiële risico bij de BUIG is groter dan bij de re-integratieuitkeringen, doordat de BUIG een openeinderegeling is en de re-integratiebudgetten kaderstellend zijn. Als inwoners een groter beroep op de inkomensvoorzieningen doen, kan het budget niet toereikend zijn. De budgetten worden door WerkSaam Westfriesland per gemeente afgerekend. | WerkSaam Westfriesland zet in op een beïnvloedbare uitstroom, zoals naar werk, naar scholing of door het opsporen van fraude. Daarnaast wordt de doorlooptijd beperkt tussen de aanvraag van een uitkering en het formuleren van een re-integratieplan. | 500.000 | 50% | 250.000 |
(Grote) zorgaanbieders gaan failliet of besluiten om andere redenen de zorg niet meer te leveren | Mogelijk gaat er een gecontracteerde zorgaanbieder failliet. Daarnaast kan een zorgaanbieder besluiten geen contract (meer) te willen met onze regio. Dit betekent dat zorg mogelijk niet meer geleverd kan worden, waardoor de zorgcontinuïteit niet gewaarborgd kan worden. | Periodiek voert de gemeente contractgesprekken met de zorgaanbieders. In deze gesprekken zijn de financiën, de zorgcontinuïteit en eventuele knelpunten in de uitvoering en/of levering van zorg standaardagendapunten. Bij een faillissement van een zorgaanbieder en/of als zorg niet meer geleverd wordt, heeft het waarborgen van zorgcontinuïteit voor onze inwoners de hoogste prioriteit. Hier zal de gemeente de nodige inspanning voor leveren. | 1.000.000 | 25% | 250.000 |
Ontoereikend budget voor de uitvoering van de Wmo en de jeugdzorg | Voor de uitvoering van de Wmo en de jeugdzorg ontvangen de gemeenten een rijksbudget in het Gemeentefonds. In de begroting is een budget beschikbaar gesteld voor de uitvoering van de Wmo en jeugdzorg. Het beschikbaar gestelde budget zou niet toereikend kunnen zijn, als de inwoners een groter beroep doen op de Wmo en de Jeugdwet dan verwacht. | Om te voorkomen dat inwoners direct aanspraak maken op een jeugd- of Wmo-voorziening zijn er ook preventieve voorzieningen. Het vrijwilligerspunt kan bijvoorbeeld voor de Wmo-doelgroep veel betekenen om ouderen langer zelfredzaam te houden. Inwoners doen dan later of geen beroep op de Wmo. Bij de jeugd kan als voorbeeld gekeken worden naar de mogelijkheid om het project Buurtgezinnen in te zetten. Bovendien gaat de gemeente aan de slag om binnen het Zorgteam zelf meer jeugdzorgtrajecten te gaan uitvoeren. | 500.000 | 50% | 250.000 |
Het risico dat een door de gemeente aangevraagde subsidie niet wordt toegekend | Voor bijzondere situaties kan de gemeente extra subsidie aanvragen voor de meerkosten t.o.v. de reguliere bedragen bij het Bovenregionaal Expertisenetwerk. Het risico bestaat dat deze aanvraag niet wordt gehonoreerd. | We onderbouwen duidelijk waarvoor we het aan te vragen bedrag nodig hebben. | 600.000 | 75% | 450.000 |
Resultaat- gestuurd werken (RGW) | Als een of meer van de zeven West-Friese gemeenten besluit om te stoppen met RGW, kan dit zorgen voor een kostenverhoging. | Er zijn diverse overlegvormen, zowel ambtelijk als bestuurlijk, om toe te blijven werken naar een gezamenlijk commitment op dit dossier. | 100.000 | 50% | 50.000 |
Ombuigingen: taakstelling budget Omgevingsdienst (OD) | In de begroting 2022 hebben wij een bedrag van € 409.100 begroot voor de Omgevingsdienst, terwijl de Omgevingsdienst in zijn begroting een bijdrage van Koggenland hanteert van € 489.954. Deze bedragen liggen zover uit elkaar dat de taakstelling mede daardoor een lastige opgave is. Te meer omdat wij geen directe invloed hebben op de begroting van de OD. We trachten in gesprekken zowel op bestuurlijk niveau (AB en DB) als via ambtelijke gesprekken deze taakstelling te bewerkstelligen. De doorlooptijd en de haalbaarheid vormen een risico. | Er worden al enige tijd ambtelijke en bestuurlijke gesprekken gevoerd, en er is een zienswijze op de begroting ingediend. | 80.854 | 85% | 68.726 |
Stijgende energie kosten en kosten bouw materialen. | door de fors stijgende energiekosten en de kosten van bouwmaterialen kunnen de kosten voor projecten en uitvoeringswerkzaamheden in de volle breedte toenemen, zonder dat hier in de begroting rekening mee is gehouden. | Kostenontwikkeling op de voet volgen en kostenoverschrijdingen melden. Bij het uitzetten van een offerte en verstrekken van opdrachten dit risico mitigeren. | 50.000 | 75% | 37.500 |
Uitkeuring HHNK | In 2012 is ervoor gekozen, met de overdracht van het stedelijk water richting het hoogheemraadschap in het verschiet, om alleen de hoogstnoodzakelijke (uitkeuring vanuit het HHNK) baggerwerkzaamheden uit te voeren. Daar is de begroting destijds op aangepast (van 150 K naar 30 K, prijspeil 2012). Jaarlijks wordt er nu (2019) € 50 K voor baggerwerkzaamheden in de begroting meegenomen om de uitgekeurde watergangen op niveau te brengen. Omdat er in 2019 minder watergangen zijn uitgekeurd, leidt dit voor 2019 tot een voordeel van € 30 K. Jaarlijks doen wij alleen de hoogstnoodzakelijke baggerwerkzaamheden, omdat een cyclische aanpak kostbaar is en de uitgevoerde baggerwerkzaamheden een beperkte ‘houdbaarheid’ kennen. In het kader van de overdrachten heeft de gemeente ervoor gekozen om eerst de wegenoverdracht af te wachten en daarna door te pakken naar de wateroverdracht. Daarbij worden dan in een periode van zeven jaar alle kernen op het juiste niveau gebracht en direct na de werkzaamheden per kern overgedragen. De verwachting is dat de wateroverdracht binnen vijf jaar zal gebeuren. Daarom is het noodzakelijk rekening te houden met een eenmalige investering om op dit kwaliteitsniveau (bij overdracht) te komen. De verwachting is dat de kosten hiervoor circa 2 miljoen bedragen. | De beheersmaatregelen die wij treffen, zijn erop gericht dat we het benodigde onderhoud plegen aan de sloten die voor uitkeuring in aanmerking komen. | 2.000.000 | 5% | 100.000 |
Kosten aanleg riolering | Op dit moment zijn er toekomstige initiatieven voor 128 extra woningen in Scharwoude. Enkele hiervan zouden al in 2022 kunnen starten, maar de huidige capaciteit van de riolering is al krap en zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer voldoen na de realisatie van voornoemde plannen. Over inprikken met een nieuwe persleiding in de Teding van Berkhoutweg is nog geen positief besluit genomen bij het HHNK en het lijkt er nu op dat extra afkoppelen van hemelwater van het bestaande stelsel de eerste en mogelijk enige oplossing is. | De kosten van dergelijke maatregelen zijn hoog omdat de straat open moet en er een nieuw regenwaterriool moet worden aangelegd en vanaf de woningen moet worden gevoed, dus door alle voortuinen heen. | 600.000 | 50% | 300.000 |
Saldo programma | 5.680.854 | 1.943.726 |