Wonen & Ondernemen

Beleidsvelden Wonen & Ondernemen

Wat willen we bereiken?

De gemeente wil de leefomgeving veilig, gezond en aantrekkelijk houden en ook voorzien in de gemeentelijke woningbehoefte en ruimte voor bedrijvigheid, recreatie en toerisme. Zo wordt de rechtszekerheid geborgd voor inwoners en ondernemers. Daarnaast wil de gemeente een zo optimaal mogelijke dienstverlening bieden bij het verstrekken van omgevingsvergunningen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Evaluatieproces transitie Omgevingswet
De invoering van deze wet is de afgelopen jaren diverse keren uitgesteld. Op dit moment verwachten we dat de wet per 1 juli 2022 wordt ingevoerd, maar ook die datum is nog onzeker. Dit uitstel is ook reden om de evaluatie van het proces transitie Omgevingswet, zoals die in het college-uitvoeringsprogramma staat genoemd, naar een later moment te verplaatsen. Welk moment dat precies zal zijn, is afhankelijk van de uiteindelijke datum waarop de wet in werking treedt, en daarmee onvoorspelbaar.  

In 2022 maken we de balans op en bekijken we of en waar er nog verbeteringen moeten worden doorgevoerd. Daarvoor wordt er een evaluatieplan met een eventueel verbeterprogramma opgesteld.   

Randvoorwaarden en risico's

Overige ontwikkelingen

Omgevingswet
Met de Omgevingswet wil de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling vereenvoudigen en samenvoegen, zodat het straks onder andere makkelijker is om bouwprojecten te starten. In Koggenland zijn we in 2018 gestart met de invoering van deze wet, waarbij het doel toen was om in 2021 ‘Omgevingswetproof‘ te zijn. Inmiddels is voor iedereen duidelijk hoe omvangrijk en complex deze wet is. Hierdoor is de invoering van de wet ook herhaaldelijk uitgesteld.

En ook de nu verwachte datum, 1 juli 2022, is nog onzeker. Dat de invoering van de Omgevingswet opnieuw is uitgesteld, betekent niet dat we op dit vlak niets doen. Dat is ook geen optie, want om tijdig klaar te zijn moeten we gewoon doorgaan. Het project loopt dan ook door en loopt momenteel volgens planning. In afwachting van de definitieve implementatiedatum wordt er aan deze complexe wet gewerkt via drie sporen:
1.   Beleid (de OmgevingsVisie en het OmgevingsPlan)
2.   Uitvoering (de software, werkprocessen en opleidingen van de medewerkers)
3.   Juridisch (waaronder de verplichte raadsbesluiten vallen).

We besteden vooralsnog geen aandacht aan de opleiding van medewerkers. We kiezen er bewust voor om door te gaan met de noodzakelijke investeringen om ons voor te bereiden op de nieuwe Omgevingswet, terwijl de implementatiedatum onzeker is.

De Kadervisie is op 8 maart 2021 vastgesteld en op 5 juli heeft de gemeenteraad de Nota van Uitgangspunten vastgesteld voor het Omgevingsplan Kernen. In 2022 gaan we het Omgevingsplan Kernen daadwerkelijk opbouwen met een complete regelset voor de dorpskernen. Dit Omgevingsplan Kernen is ook het raamwerk dat we vervolgens uitbreiden naar een gebiedsbreed omgevingsplan. Verder zetten we in 2022 de eerste stappen om de Kadervisie uit te bouwen naar een volwaardige Omgevingsvisie.

Daarnaast zijn we in overleg met de verschillende ketenpartners zoals de Veiligheidsregio en de Omgevingsdienst over welke nieuwe taken er ontstaan door de Omgevingswet, hoe die uit te voeren zijn en tegen welk budget.  

Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB)
Gemeenten zijn nu verantwoordelijk voor de bouwtechnische toets voordat een vergunning wordt afgegeven. Met deze wet gaat die bouwtechnische toets weg bij de gemeente en moet een aannemer of initiatiefnemer hiervoor verplicht een private kwaliteitsborger inhuren. De gedachte hierachter is dat daarmee de kwaliteit van bouwwerken en de positie van bouwconsumenten beter wordt gewaarborgd. De gemeente krijgt een andere – meer administratieve en achteraf toetsende – taak en private partijen krijgen meer verantwoordelijkheid (en aansprakelijkheid). Omdat deze wet gekoppeld is aan de Omgevingswet, is ook de invoeringsdatum van deze wet uitgesteld.

In 2021 hebben we de werkprocessen geïnventariseerd en bekeken in hoeverre die moeten worden aangepast om conform deze wet te kunnen gaan werken. Verder kunnen gemeenten samen met aannemers of initiatiefnemers proefprojecten draaien, om gezamenlijk te voelen wat het gevolg is voor de verschillende partijen van deze nieuwe wet. Koggenland heeft inmiddels drie bouwprojecten aangewezen als proefproject. In 2022 verwachten we de uitkomsten van die proefprojecten te analyseren en aan de hand daarvan het verdere proces en beleid te bepalen.

Overdracht taken provincie, gemeente en Omgevingsdienst
Gemeentelijke milieutaken zijn grotendeels ondergebracht bij de Omgevingsdienst (OD). Vanuit de provincie zullen nog extra bodemtaken naar de gemeente overgeheveld worden. Er wordt gepoogd deze overdracht budgetneutraal te doen. Daarnaast moeten we in het kader van de Omgevingswet kijken naar de taakverdeling tussen gemeente en OD, waarbij het denkbaar is – als dit voor de dienstverlening toegevoegde waarde heeft – dat taken worden overgeheveld.

Kerkenvisie
Kerken en kerkgebouwen zijn van invloed op de uitstraling van en leefbaarheid in de dorpen in onze gemeente. Het kerkgebouw is veelal het stedenbouwkundig ankerpunt van het dorp of de wijk. Daarom is het belangrijk dit cultureel erfgoed in de gemeente te behouden. Tegelijkertijd zien we een maatschappelijke ontwikkeling waarbij steeds minder mensen de kerk bezoeken. Om zo goed mogelijk op die maatschappelijke trend voorbereid te zijn, stelt de gemeente een kerkenvisie op, samen met alle partijen, zoals kerkeigenaren, inwoners en erfgoedorganisaties. Doel is om zo gezamenlijk te komen tot een integrale strategische visie op de toekomst van kerkgebouwen. Het Rijk heeft een subsidie toegekend om de Kerkenvisie op te stellen.  

Onderdeel van de Omgevingsvisie
De Kerkenvisie zal onderdeel gaan uitmaken van de Omgevingsvisie. De Omgevingswet bepaalt dat we verplicht zijn om een Omgevingsvisie op te stellen. In dat document moeten we een visie neerleggen voor vele onderwerpen in het fysieke domein. Omdat dit een grote opgave is, zijn we in 2019 gestart met de Kadervisie en een Omgevingsvisie Light, een visie op hoofdlijnen en voor vier thema’s. Die Kadervisie is inmiddels klaar en de gemeenteraad heeft deze vastgesteld. De komende jaren gaan we de Kadervisie steeds verder verdiepen met onderwerpen die er nu nog niet of vrijwel niet in hebben gestaan.  
Onderdeel daarvan wordt de Kerkenvisie. In die visie wordt het belang van kerken omschreven, wordt aangegeven of een kerk cultuurhistorische waarde heeft en of deze belangrijk is voor de omgevingskwaliteit. Bovendien kunnen de opgeleverde data worden verwerkt in een digitale kaart die vervolgens in het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) wordt opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 11/05/2021 08:34:45 met de export van 11/05/2021 08:26:06