Dienstverlening & Bestuur

Beleidsvelden Dienstverlening & Bestuur

Wat willen we bereiken?

Wij blijven ons inspannen om de dienstverlening aan onze inwoners te verbeteren. Zij kunnen vanuit huis inmiddels al een aantal zaken zelf regelen, zoals een verhuizing.

Het voorkomen van adres- en identiteitsfraude blijft een speerpunt. Alle medewerkers van burgerzaken zijn opgeleid om de identiteit van een persoon goed te kunnen beoordelen. Op de afdeling is speciale apparatuur beschikbaar om de documenten te controleren op echtheid.

Wat gaan we daarvoor doen?

De komende periode breiden we het aantal diensten uit dat een inwoner naast fysiek ook digitaal kan aanvragen.

Randvoorwaarden en risico's

Overige ontwikkelingen

De zogenoemde paspoortdip heeft ook gevolgen voor burgerzaken in 2022. De geldigheidsduur voor reisdocumenten is in 2014 verlengd van vijf naar tien jaar. Hierdoor worden veel minder reisdocumenten aangevraagd. Daarnaast heeft corona het aantal aanvragen van reisdocumenten sterk afgeremd. Door de beperkte mogelijkheden om te reizen in 2021 zijn er minder documenten aangevraagd. Wij verwachten in 2022, wanneer reizen weer toegestaan is, een inhaalslag in het aantal aanvragen van reisdocumenten.

Verkiezingen
Op 16 maart 2022 zijn de gemeenteraadsverkiezingen. De kosten hiervoor zijn opgenomen in de begroting 2022. Wanneer er aanvullende maatregelen nodig zijn in verband met corona, zal dit budget mogelijk worden overschreden. In dat geval verwachten wij aanvullend budget te ontvangen van het Rijk, gelijk aan de verkiezingen in 2021.

Deze pagina is gebouwd op 11/05/2021 08:34:45 met de export van 11/05/2021 08:26:06